#horseburger stāsts, jeb kā uzņēmumam neuzvesties Internetā

h-burger-feat

Vakar sociālajā tīklā Twitter kāds asprātis publicēja kolāžu, kurā gaumīgi apspēlēts kāda ātrās ēdināšanas restorāna logo un šobrīd aktuālā zirgu problēma. Jāatzīst, ka izpildījums ir visnotaļ gaumīgs un konkrētā ziņa spēja piesaistīt dažas tās pārpublicēšanas, jeb retvītus. Pilns Internets dažādu joku un šis nav ne pirmais, ne pēdējais. Tas visai ātri nogrimtu citu joku un pekstiņu jūrā ja vien paša uzņēmuma pārstāvji neiedarbinātu milzīgas vējdzirnavas un šo mazo šmucīti neizsvaidītu tuvu un tālu.

Komunikāciju aģentūras “Reputè” valdes priekšsēdētāja Iveta Antonišķe, kuras klients acīmredzot ir šis vārdā nenosauktais ātrās ēdināšanas restorāns, savā personiskajā Twitter profilā šodien publicēja ļoti ieintriģējošu tvītu. Pie tam centīgā dāma ar savu tvītu ir atbildējusi lielam skaitam sākotnējā joka pārpublicētāju. Toties pēc tam varēs teikt, ka pati savām rokām bija griezusi vējdzirnavu spārnus. Kas interesanti, uzņēmuma oficiālajā Twitter kontā @Hesburger_LV no šī trača ne miņas, tur viss balti un pūkaini. Tāda sajūta, ka kāds te mēģina būt kā Čaks Noriss un vienatnē uzvarēt visu pasauli.

Rūdīti un ne tik rūdīti sociālo tīklu lietotāji to uztvēra kā starta pistoles šāvienu un uzsāka aktīvi izplatīt oriģinālo joku, kā arī amizēties par uzņēmuma rīcību. Tā ir saprotama no uzņēmuma viedokļa, tomēr absurda Interneta vidē. Nu nav šis ātrās ēdināšanas iestādījums ASV valdība vai kāds cits šāda svarīguma spēlētājs (ne Beyonce un pat ne Bārbra Streizande), lai reāli kaut ko spētu ietekmēt Internetā. Un tagad apdomājies kādu reakciju tevī izraisītu šāds paziņojums? Bailes un vēlmi meklēt kā izdzēst savu joka retvītu? Šaubos!

Brīdinājumi darīs tikai vienu – ieinteresēs cilvēkus atrast joku un ar prieku un sportisku azartu to izplatīt pēc iespējas plašākam cilvēku skaitam. Tādējādi oriģinālais joka tvīts stundas laikā tika retvītots vēl gandrīz simts reizes un tādējādi aizsniedza lielu daļu Twitter lietotāju no Latvijas. Cik viegli varēja šo joku bez lieka trokšņa palaist garām, tik tas nu ir padarīts publisks. Un vējdzirnavas turpina griezties.

Tā kā Ivetai ir saistība arī ar mārketinga komunikācijas un sabiedrisko attiecību vortālu 7guru.lv, tad liela bija mana baža par to, ka šis fantastiskais case study (kā nevajag rīkoties Internetā) tā arī netiks tur publicēts. Tomēr maldījos un pati Iveta ir sagatavojusi skaidrojumu par radušos situāciju un ļoti rekomendēju izlasīt gan pašu rakstu “JOKU ROBEŽAS ….“, gan pie tā pievienotos komentārus. Laikam ļoti ērti, ja uzņēmumam ir tieša piekļuve industrijas vortālam, lai pēc iespējas ātri varētu tur steigt dzēst pašu aizsāktos ugunsgrēkus.

Saprotams, ka šāds joks ir nepatīkams uzņēmumam un ir liela vēlme kaut ko darīt, lai tas neizplatās tālāk. Tomēr, kā labi redzam, pielietotais risinājums deva gluži pretēju efektu. Jācer, ka uzņēmums spēs no visa trača izvilkt sauso atlikumu – cilvēkiem patīk stulbi joki, tos pašiem nevajadzētu padarīt vēl interesantākus. Pie reizes var pavērot vai un cik daudzi cilvēki metās aizstāvēt uzņēmumu. Ja šāda rīcība netika novērota, tad ir vērts padomāt kāpēc tā.

Šis atgadījums ir pelnījis, lai to piefiksētu visi sociālo mediju jomas darboņi, studenti un uzņēmumi. Tā ir tik klasiska uzņēmuma kļūda, ka šis joks tiks pieminēts ne vienā vien prezentācijā kā nevajag rīkoties Internetā. Un tas būs pamatoti! Internetā tu nevari apstādināt kādas ziņas izplatīšanos kā to varēja pirms n gadiem klasiskajos medijos, kur atlika veikt pāris telefona zvanus vai aizsūtot ar dusmīgu ziņu papildinātu pasta balodi.

Viens no pieredzējušākajiem Latvijas reklāmas un komunikāciju nozares dalībniekiem - stratēģiskās plānošanas eksperts Zigurds Zaķis visu šmuci ir smuki aprakstījis divos tvītos, kam pilnībā piekrītu arī es.

P.S. Ja pēc šī raksta tiks slēgts šis blogs un es pats tikšu iespundēts cietumā, tad ziniet, man bija prieks jums rakstīt visus šos gadus un tiksimies, kad tikšu atpakaļ brīvībā.

25 komentāri

  1. Man jau sāk šķist, ka Ivetas rīcība un viņas seku paredzējumi bija šādi. Marketings. Hesburgers tikko ieguva miljons cilvēku vērtu reklāmu par brīvu. Tas ir tā pat, kā ar visu popzvaigžņu un citu firmu skandāliem, jo arī antireklāma tomēr ir reklāma. Vēljovairāk, es šaubos, ka kāds ar galvu domājošs cilvēks to uztvertu vairāk kā joku, manuprāt, to paredzēja arī Iveta.

    • Ņemot vērā kā uzņēmums reaģē, neticu, ka te ir tik viltīgs plāns. Vislabākais risinājums bija (pieskatot) šo joku laist gar ausi. Iesaistīties var tikai tad, ja pilnībā izjūt Internetu un spēj gaumīgi apspēlēt situāciju ar pretjoku (gan RIMI, gan Brīvdabas muzejs un Policija to reiz ir parādījuši). Protams, katru šādu fail gribas mīkstināt ar vārdiem, ka antireklāma arī ir reklāma, bet es tiešām nesaprotu kā tas var palīdzēt vairot klientu skaitu/lojalitāti utt. Fail ir un paliek fail. Jācer, ka iesaistītās personas no šī gadījuma gūs kādu noderīgu mācību. Tieši tāpēc arī tapis šis bloga ieraksts.

    • Muļķības. Ieguva reklāmu (negatīvu), kurā tiek komunicēts horseburger, zirga gaļa un turklāt tas tiek darīts par spīti, jo redz kāds no uzņēmuma ir pateicis skaļu “tā nedrīkst darīt”. Gribētu redzēt kā šis rītdien klientam tiks skaidrots kā “labs piemērs komunikācijai” :).
      Svarīgi, ka oficiālais konts šodien pilnībā klusē – https://twitter.com/Hesburger_LV – un izteiktie draudi par iespējamajiem tiesu darbiem ir izteikti pilnīgi no cita konta. Žēl, ka zīmolu pārstāv un tajā pašā laikā grauj tik nekompetenti cilvēki.

    • @Artis nepareizi šķiet – tā bija parasta sievietes empātija un hormoni ar iepriekšējās 25gades attieksmīti

  2. Man liekas, ka elegantākais veids kā iziet no situācijas būtu pašam Hesburgeram notwītot to joku un kaut ko eleganti piekomentēt – pie mums tikai ielopu gaļa, bet ja kādu dienu sāksim piedāvāt, tad šis logo ir rezervēts! :)

    Tāds tvīts varētu pagriezt lietas pozitīvā gultnē!

  3. Atceros, ka piektdienas vakarā Bite uztaisīja jociņu paši par sevi, pieliekot Bites logo NEstes naftas stendam. Abi (gan Neste gan Bite) šo nopublicēja un tas tā eleganti palika interneta vēsturē!

  4. Paldies par rakstu.
    Kas attiecas uz HB – viņu PA (publiskās attiecības) cilvēkiem šis gājiens iekš DzG (dzīves gājums, zināms arī kā CV) neparādīsies kā spožākais ieraksts.

  5. Es tikai domāju… ja par šo visu paskatās no otras puses, tad šovakar visi runā par hesburger. Ja nu tā visa ir izplānota pašsabotāža, jo jebkāda publicitāte ir labāka par nekādu!

  6. Viss šis ir pārvērties par baigo teātri. Un galvenais iemesls- visu retvītotāju apziņošana ar “draudu” tvītu.
    Nu tikpat labi varētu sākt stāstīt par tiesu visiem, kas šo ierakstu ir favorītojuši. Velkot paralēles, jābrīdina arī tie, kas par šo ierakstu pasmējušies un vienkārši izlasījuši. :D

    Bet nu ideja jau laba. Pret pašu tvīta un bildes autoru kaut kādus tiesu darbus arī varētu izspiest (kāpēc lai nenolīgtu labākos juristus/advokātus, kas pierādītu, ka sakarā ar šo visu ir radušies zaudējumi?)..

  7. Gribēju rakstīt savas domas, bet skatos, ka kāds jau tāds uzrakstījis. Paldies, lielisks apkopojums. Un, ja Krizdabz būs cietumā, es organizēšu protesta akciju. Man arī šis viss neizskatās pēc organizētas kampaņas – pārāk vāji. Tuklāt megafail bija komentāra nesniegšana TV3 ziņām. Es Hesburger vietā pajautā, kāpēc mums vajadzīgs KOMUNIKĀCIJAS speciālists, kurš nav gatavs medijiem atbildēt par savām kļūdām. Izskatās, ka arī kritisku case study iekš 7Guru mēs nesagaidīsim, ja jau šādi… Es teiktu, ka šis viss ir “doublefail”. Un vislielākais zaudējums tas ir Repute aģentūrai – sačakarēties meistarībā nozares pārstāvju priekšā un vēl neatzīt savu kļūdu.

  8. Nepiekrītu Kristapam!!!
    Ja Tevi pašu publiski, bez pamata, sauks, piemēram, par zagli, meli, haltūristu, plaģiāta meistaru vai līdzīgi, neglaimojoši, Vai arī pievienosies smējēju pulciņam un jauki smaidīsi, sak, ka tik nepadomā, ka es nesaprotu jokus!!
    Arī grafiti “meistari” un viņu atbalstītāji, savus skribelējumus uzskata par mākslu, bet tā nedomā mājas īpašnieks un tie kam katru dienu, piespiedu kārtā uz to jāskatās.
    Par Hesburgeru – TAS IR BIZNESS, to sagraut nav grūti.

    Šādi jociņi, var būt arī daļa no nopietni izstrādātas melnās PR akcijas. Es darītu tā pat. Ja man logos sviež pikas, par nākamo reizi solītu pa purnu!

Pievienot komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta. Obligāti aizpildāmie lauki ir atzīmēti ar *