Interaktīvās tāfeles Latvijas skolās

Pie mana ieraksta par Apple jaunumiem izglītības sfērā raisījās visnotaļ spraigas diskusijas un tika aizskarta arī interaktīvo tāfeļu tēma. Līdz šim es zināju, ka Latvijas skolās šādas tāfeles ir un bija aptuveni skaidrs arī to darbības veids. Tomēr bija ļoti daudz neskaidrību un vienam aktīvam komentētājam palūdzu uzrakstīt plašāk par šo tēmu. Lai jūs nebaida fakts, ka viņš Latvijā virza viena ražotāja veidotas tāfeles – raksts sagatavots objektīvi. Par sevi Valdis Linde saka tā: “Strādāju uzņēmumā “Baltijas Biroju Tehnoloģijas” par projektu vadītāju un viens no maniem galvenajiem uzdevumiem ir SMART produktu virzība Latvijas tirgū. Ārpus darba laika sekoju līdzi jaunumiem IT nozarē – dažreiz kaut ko par sev interesējošām tēmām piefiksēju blogā vlinde.lv. Tā nu ir sagadījies, ka man ir iespēja savas intereses apvienot ar darbu. Vēlos norādīt, ka šajā rakstā ir pausts mans personīgais viedoklis un tas nav saistīts ar uzņēmuma kopējo politiku un uzskatiem.”

Kristaps Skutelis (krizdabz)

Mūsdienu tehnoloģiju laikmetā ar tehnoloģiju klātbūtni savā dzīvē saskaramies gandrīz katrā dzīves situācijā. Izņēmums, protams, nav arī mācību iestādes. Laiks, kad skolēni mācījās uzdoto mācību vielu tikai no grāmatām un no skolotāju stāstītā ir beidzies.

Pateicoties Eiropas Reģionālā attīstības fonda realizētajiem projektiem tuvākajā laikā katrā Latvijas skolā būs vismaz viena interaktīvā tāfele:

  • 3.1.3.1. aktivitāte „Kvalitatīvai dabaszinātņu apguvei atbilstošas materiālās bāzes nodrošināšana”
  • 3.2.2.1.2. apakšaktivitāte “Izglītības iestāžu informatizācija”
  • 3.1.3.3.1. apakšaktivitāte “Speciālās izglītības iestāžu infrastruktūras un aprīkojuma uzlabošana”
  • 3.1.1.1. aktivitāte „Mācību aprīkojuma modernizācija un infrastruktūras uzlabošana profesionālās izglītības programmu īstenošanai”

Ne mazāk interesants ir fakts, ka pārsvarā Latvijas rajonu skolas ir daudz labāk aprīkotas ar jaunajām tehnoloģijām nekā Rīgas skolas. Protams, ir arī Rīgas skolas, kurās interaktīvās tāfeles jau labu laiku ir ikdiena un neatņemama mācību procesa daļa. Daudzas skolas augstākminēto projektu ietvaros vai ar vietējo pašvaldību atbalstu jau ilgāku laiku savās skolās lieto interaktīvās tāfeles.

Izplatītākās interaktīvās tāfeles Latvijas skolās

Latvijas skolās visizplatītākās ir SMART Board (smarttech.com) un ActivBoard (prometheanworld.com) interaktīvās tāfeles. SMART Board interaktīvās tāfeles jau no pašiem pirmsākumiem ir saistījušās ar rokas pieskāriena vadību, tomēr šīs tāfeles var vadīt ne tikai ar rokas pieskārienu, bet jebkuru rīku. Ilgu laiku ActivBoard tāfeles izmantoja tikai vadību ar speciāli šim procesam paredzētiem rīkiem. Tomēr šobrīd ir pieejama jau atsevišķa ActivBoard interaktīvo tāfeļu sērija, kuru var kontrolēt gan ar rokas pieskārieniem, gan rīkiem. Līdz ar to šobrīd par galveno atšķirību vienai vai otrai tāfelei ir kļuvusi interaktīvās tāfeles programmatūra.

ActiveBoard interaktīvā tāfele

SMART Board interaktīvā tāfele

Interaktīvo tāfeļu programmatūra

Arī par programmatūras iespējām ir jāsaka, ka principā abu programmatūru pamata funkcionalitāte un iespējas ir ļoti līdzīgas, līdz ar to skolotājam būtu jāizvēlas to programmatūru, ar kuru viņam ir ērtāk un saprotamāk sagatavot un pasniegt interaktīvo saturu savās stundās.

Nedaudz atšķirīga ir interaktīvo tāfeļu ražotāju un izplatītāju filozofija par sagatavoto materiālu pieejamību. SMART Notebook programmatūrā sagatavotais materiāls gandrīz vienmēr ir pieejams bez maksas un to ir iespējams atvērt gandrīz jebkurā citā interaktīvo tāfeļu ražotāja programmatūrā. Visus pieejamos materiālus ir iespējams ērti rediģēt un pielāgot skolotāja un skolnieku vajadzībām. SMART Notebook tiek nodrošinātas plašas importa iespējas, kas dod iespēju strādāt ar jau iepriekš sagatavotiem materiāliem, kas ievērojami atvieglos skolotāja darbu ikdienā. Latvijas situācijā šis faktors ir ļoti nozīmīgs, jo bieži vien vienā skolā ir 2 – 3 dažādu ražotāju interaktīvās tāfeles.

Savukārt, ActivInspire programmatūrā sagatavotos materiālus ar faila plašinājumu *.flipchart ir iespējams atvērt tikai un vienīgi ar to pašu radīto programmatūru, kā arī bieži vien ir liegta iespēja materiālu rediģēt. Tas, protams, ierobežo skolotāju lietot šos materiālus uz citām interaktīvajām tāfelēm. Tomēr tai pat laikā tā ir lieliska priekšrocība izdevējam, kurš nevēlas, lai viņa materiāls tiktu pārveidots vai pārpublicēts.

ActiveInspire - programmatūra ActiveBoard interaktīvajām tāfelēm

SMART Notebook - programmatūra SMART Board interaktīvajām tāfelēm

SMART Board tāfeles Latvijā izplata – SIA Baltijas Biroju Tehnoloģijas (bbt.lv). Savukārt, ActivBoard interaktīvās tāfeles oficiālais izplatītājs ir SIA Lielvārds (lielvards.lv).

Materiāli interaktīvajām tāfelēm

Šobrīd Latvijā jau ir vairāki izdevēji, kas nodarbojas ar Latvijas Izglītības ministrijas standartiem atbilstošu interaktīvo mācību materiālu sagatavošanu. Viens no tiem ir Zvaigzne ABC, kas gatavo interaktīvos materiālus, kurus ir iespējams lietot uz jebkuras interaktīvās tāfeles. SIA Lielvārds arī izstrādā materiālus tieši priekš pašu izplatītajām ActivBoard tāfelēm. Viņu materiālu mīnuss noteikti ir tajā, ka tos iespējams atvērt tikai uz viņu izplatītajām ActivBoard tāfelēm un tikai ar ActiveInspire programmatūru. Par materiālu saturu gan neko komentēt nevarēšu. Tik zinu ka tas lielākoties ir piesaistīts viņu pašu izdotajām grāmatām. Tāpat brīvi pieejami ir par Eiropas naudu sagatavoti interaktīvie materiāli Dabas zinībām – dzm.lv. Tomēr pašlaik Latvijā vēl nav nodrošināta pietiekoši efektīva iespēja skolotājiem ar saviem resursiem apmainīties. Tādējādi, liela daļa skolotāju, kas strādā ar interaktīvajām tāfelēm, bieži gatavo savas interaktīvās prezentācijas, atbilstoši savam mācīšanas stilam.

iZvaigzne veidotie interkatīvie mācību materiāli

Interaktīvā tāfele ir labs rīks skolotājiem, ar kuru iespējams interesantākā, vienkāršākā un skolēniem saprotamākā veidā pasniegt mācību saturu. Principā visas mūsdienu tehnoloģijas, kuras iespējams izmantot izglītības vajadzībām, ir veidotas ar vienu domu – atvieglot mācību procesu gan skolotājam, gan skolēnam. Šo tehnoloģiju iesaistīšana mācību procesā ļauj skolēniem vairāk izprast pasniedzamo vielu, jo skolotāja stāstītais var tikt papildināts ar neskaitāmajiem piemēriem, tāpat jaunās tehnoloģijas un to piedāvātās iespējas ir labs veids, kā piesaistīt skolēnu uzmanību mācību vielai.

Šobrīd iespēju iepazīties ar interaktīvajām tāfelēm un to programmatūrām nodrošina gandrīz katrs interaktīvās tāfeles izplatītājs. Es noteikti ieteiktu skolotājiem izmantot šo iespēju, lai saprastu, kuras interaktīvās tāfeles sniegtās funkcijas un, galvenais – programmatūras saprotamība un viegla vadība ir skolotājam vispieņemamākā, jo šis nu būs rīks ar kuru vēl ilgu laiku skolotājam būs jāsadzīvo!

Cik maksā interaktīvās tāfeles?

Cenas manis pieminētajiem ražotājiem ir līdzīgas. Tāfeles komplekta (interaktīvā tāfele + projektors + uzstādīšanas darbi + apmacība) cena ir 2500 – 3500 LVL. Cena ir atkarīga arī no tāfeles izmēra un projektora. To ļoti ietekmē vai tiek izvēlēts DLP vai LCD projektors, vai projektors ir pie griestiem vai tas ir tuvās projekcijas projektors. Protams, tirgū ir pieejami arī lētāki risinājumi, bet tie nespēj konkurēt ar programmatūras nodrošinātajām iespējām un lietošanas ērtumu.

Kas mūs sagaida nākotnē?

Tāfeles jau tagad ir aprīkotas ar vairāku pieskārienu vadību, dodot iespēju vairākiem lietotājiem vienlaicīgi darboties pie šim tāfelēm.  Turpmākajos gados, manuprāt, vairāk tiks strādāts pie programmatūras – attīstot to iespējas. Pieļauju, ka populārāki varētu kļūt interaktīvie displeji vai interaktīvās tāfeles ar iebūvētajiem datoriem. Interaktīvās tāfeles nākotnē varētu līdzināties milzīgiem iPad planšetdatoriem.

15 komentāri

  1. Paldies par ierakstu. Es ļoti priecātos, ja Valdis mani uzaicinātu pie sevis uz uzņēmumu uz paraugdemonstrējumu tāfelēm, jo tagad man ir nedaudz lielāka skaidrība radusies. Un paldies tev, Kristap, ka paturpināji mūsu diskusiju ar šo iniciatīvu.

  2. Šausmīgi vienpusējs apskats – tikai par divām tehnoloģijām, ir taču arī citādas, ir lētākas, ir savādākas. Par Lielvārds materiāliem – Valdim, kā šī biznesa profesionālim, noteikti bija jābūt lietas kursā, ka nav gluži tā, ka tos materiālus var atvērt tikai uz viņu tāfelēm, tāpat kā viņa paša pārstāvētā SMART materiālus ;)
    Padošu ziņu par šo rakstu citiem Latvijas šī lauciņa darboņiem, lai pakomentējas un beidzot ievieš kādu lielāku skaidrību interaktīvo tehnoloģiju tirgū, citādi tāds uz baumām bastīts viedoklis tiek izplatīts LV.
    Kāds informātikas skolotājs :)

  3. Manai meitai klasē arī tika uzstādīts SmartBoard, kuru nopirka vecāki. Diskusijas par šī tūļa nepieciešamību bija smagas, jo rēķins bija virs 2K Ls. Daži vecāki bija pret un neieguldīja neko, daži savukārt ielika vairākus simtus.

    Esmu vairākkārt prasījis, kas uz šīs tāfeles tiek darīts, un pagaidām tā kalpo kā projektora ekrāns uz kura tiek rādītas filmas, un otrkārt, tā strādā kā parasta tāfele, uz kuras skolotāja vai bērni zīmē vai raksta. Tātad atdeve no šīs investīcijas pagaidām ir nulle, jo mēs būtu tik pat labi varējuši nopirkt projektoru par 300 Ls, ekrānu un projektora stiprinājumu, un rakstīt varēja arī uz vecās krīta tāfeles.

    Ko es gribu teikt: Lai no šī pasākuma būtu jēga ir jābūt sagatavotam interaktīvam kontentam. Mūsu klases audzinātāja savos 60 gados to nav spējīga izdarīt, jo viņa ar tehnoloģijām ir uz jūs. Viņa pat nespēj normāli aizpildīt e-klasi, kur nu vēl sagatavot prezentācijas utt. Domājams, ka šāda pat situācija ir arī citur. Līdz ar to, būtu nepieciešams, lai valsts veiktu šo interaktīvo materiālu centralizētu sagatavošanu un iepirkumu. Es apzinos, ka šeit slēpjas visādi korupcijas utt. riski, bet ja to nedarīs, tad šim brīnišķīgajam instrumentam nebūs adekvāta un pilnvērtīga pielietojuma. Skaidrs, ka šeit ir arī izņēmumi, un ir skolotāji, kas lieliski pārzina šīs tehnoloģijas (un arī izmanto), bet vairumā gadījumu, cik esmu dzirdējis, tas tā nenotiek.

    • Urā. Lūk ir pirmais komentārs divu rakstu laikā, kurā parādās reālais tāfeles lietojums. Man tieši tā arī šķita, ka jēga no tās tāfeles ir stipri pārspīlēta un lielākoties tā tiešām tiks izmantota kā projektors. It īpaši redzot tos interaktīvo mācību materiālu produktus, ko latvieši līdz šim ir uztaisījuši.

  4. Nu jā no skolotājas kam ir 60 gadi diezko daudz nesagaidīsi (To protams nevar teikt par visiem skolotājiem un cilvēkiem šajā vecumā), es vairāk ieteiktu paskatīties kā šos rīkus izmanto skolotāji no ” Iespējamās misijas”. 

    Un protams gribētu vēl piebilst, ja skolotājai kuras klasē ir uzstādīta šāda tāfele, būtu kaut mazākā interese apgūt šīs jaunās tehnoloģijas, viņai tiktu sniegts viss iespējamais atbalsts. 

    Manuprāt Skolotājiem būtu laiks manīties un sekot līdzi tehnoloģiju attīstībai, vai vismaz ļaut ar šim tehnoloģijām darboties skolniekiem.

  5. Nejauši uzdūros uz noteiktās tēmas rakstiem un lūk mans decision - 
    1) raksta objektivitāte – elementāri saskaitām cik rakstā reizes parādās vārds SMART un Smart board, kā arī saistītie objekti (kā attēli);
    2) Kāpēc cienījamais nozares speciālists neapskata reāli minēto ražotāju produktu tehniskās priekšrocības un mīnusus? Piem. atšķirības tehnoloģijā, pielietojums, ekspluatācija u.t.t.Esmu vienkārš Sabierisko attiecību un PR programmas students un manuprāt Kristapam pirms publicēt šo rakstu vajadzēja iedziļināties vai tiešām raksts ir asociējams ar objektīvo realītāt…

  6. Es teikšu pavisam vienkārši – SMART tāfele ir stipri uzlabojusi manu stundu kvalitāti. Jā,  nav viegli, jo materiālu gatavošana prasa lielu darbu, citreiz arī dusmas, ka nesanāk tā kā gribētos, tracina, ka veidnes ir angliski…. Bet ieguvums ir nenoliedzams, skolēni ir kļuvuši aktīvāki, darboties griboši. Un kas ir vēl svarīgāk – uzlabojas izpratne par apgūstamo vielu. Jā, un ja nebūtu Valda atbalsta, tad diez vai daļa no materiāliem būtu tapusi. Ieteikums kolēģiem – tāfele nav ekrāns projektoram, bet gan rīks, lai stunda būtu mūsdienīga un interaktīva.

  7. Pēc būtības interaktīvā tāfele ir tas pats dators. Atšķirība tikai tā, ka daudzu datoru vietā klasē ir viens kopīgs – interaktīvā tāfele. Un, ja tas ir tā, tad ir pilnīgi skaidras arī visas problēmas saistībā ar šo tāfeli (daži komentētāji te jau to minēja) – pirmkārt, kur ņemt mācību materiālus, ko demonstrēt uz šīs tāfeles. Otrkārt, kas to darīs?
    Principā interaktīvā tāfele ir ļoti laba lieta, bet pie mums tā izvērtīsies par prastu ,,naudas iesaldēšanu” un ,,krutuma” izrādīšanu.

  8. pirms uzstāda int.  tāfeles, protams, tā kā vajadzētu būt skaidrībai skolā -kam to liks un  vai skolotājs izmantos tās pilnās iespējas,   tā kā 1.kārtām vadībai par to jābūt vīzijai, ja nē tad jāpērk ekrāns+projektors.

  9. Nu ko varu teikt… Pats mācos vidusskolā un mūsu skola pa šo vasaru tika iegādājusies lkm 3 jaunās interaktīvās tāfeles. Lkm no tā ‘lētā’ gala (~1K Ls), bet tomēr vecās interaktīvās tāfeles nevar ne salīdzināt ar jaunajām. 
    It kā jau viss būtu forši, skolotāji izmanto uz urrā, bet vai par visiem 100%? Atbilde ir – noteikti nē. Parāda prezentācijas, gifus, lai skolēns labāk izprot kas un kā, kkādas sagatavotas spēlītes saistītas ar tēmu, bet tādas radikālas lietas, kas nebija iepriekš izdarāms uz parastas tāfeles ar krītu, nemanu. 
    Protams, vislielākais pluss ir skolotājiem, kuri aizstiepj  portatīvo uz māju, sagatavo savās programmās visu stundai vajadzīgo un chilliņā stundā tik sēž un kliko un visiem ir jautri un labi. 
    Domāju, ka manu domu sapratāt :)

Pievienot komentāru

Tava e-pasta adrese netiks publicēta. Obligāti aizpildāmie lauki ir atzīmēti ar *